Bostadsbyte
Medlemskap
Efter att en överlåtelse av bostadsrätten har skett genom att köpeavtal, bodelningshandling, bouppteckning med protokoll från arvsskifte eller gåvobrev har upprättats ska du ansöka om medlemskap i vår bostadsrättsförening. När medlemskapet har beviljats disponerar du din lägenhet på de villkor som gäller för bostadsrättslägenheter. Villkor och regler finns i bostadsrättslagen och i föreningens stadgar och ordningsregler.
Som ny medlem bjuds du in till ett introduktionsmöte med representanter från styrelsen.
Vid överlåtelser debiterar vår ekonomiska förvaltare HSB säljaren (överlåtaren) en s.k. överlåtelseavgift som är 2,5 % av prisbasbeloppet.
kontakta HSB på telefon 010-442 11 00
Öppettider Måndag – Onsdag 8.00 – 16.30 Torsdag 8.00 – 18.00 Fredag 8.00-16.30
eller via mail service.stockholm@hsb.se
Avflyttningssynen föreningen genomför fråntar INTE säljaren ansvar att informera köparen om väsentliga fel och fråntar INTE köparen från skyldigheten att genomföra sin lagstadgade Undersökningsplikt. Brf Ripans Avflyttningssyn är endast ett tillfälle då föreningens har en möjlighet att upptäcka brister i lägenheten. Vi lämnar inga garantier för att bostadsrätten är fri från fel eller brister.
Pantförskrivning
Lägenheterna kan pantförskrivas som säkerhet för lån. Bostadsrättsföreningen måste underrättas om pantsättningen och som regel utbetalas inte ett lån förrän långivaren fått uppgiften från bostadsrättsföreningen om att pantförskrivning är noterad.
Hos oss skall denna rapportering göras skriftligt till:HSB
kontakta HSB på telefon 010-442 11 00
Öppettider Måndag – Onsdag 8.00 – 16.30 Torsdag 8.00 – 18.00 Fredag 8.00-16.30 eller via mail service.stockholm@hsb.se
Enligt lag skall pantsättning antecknas i den lägenhetsförteckning som bostadsrättsföreningen skall föra och denna skyldighet handhas för brf Ripans del av HSB, som kan lämna upplysning om en lägenhet är pantsatt till en tilltänkt ägare. Vid pantsättning debiterar HSB avgift på 1 % av prisbasbeloppet.
Avgift
Några avgiftshöjningar är i dagsläget inte planerade. Värme och vatten ingår.
Elavtal
Föreningen har ett elavtal för hela föreningen med individuell mätning av alla lägenheter.
Säljare behöver därför inte säga upp något elavtal och köpare behöver inte teckna något nytt elavtal. Debitering sker via hyresavin.
Andrahandsuthyrning
Normalt är det inte tillåtet att hyra ut lägenheter i andra hand. I enstaka fall kan dock uthyrning godkännas exempelvis vid tillfällig vistelse på annan ort. Sådan uthyrning godkänns endast för högst ett år i taget och godkännandet måste föreligga före hyresgästens inflyttning. Andrahandsuthyrning utan godkännande utgör anledning till bostadsrättshavarens uteslutning ur föreningen och krav på obligatorisk avflyttning enligt gällande stadgar.
En bostadsrättshavare som tänker hyra ut sin lägenhet i andra hand ska kontakta HSB och info@brfripan.se
kontakta HSB på telefon 010-442 11 00 Öppettider Måndag – Onsdag 8.00 – 16.30 Torsdag 8.00 – 18.00 Fredag 8.00-16.30 eller via mail service.stockholm@hsb.se
In- och utflytt
Checklista och information för dig som flyttar in
Välkommen till BRF Ripan, vi hoppas du kommer att trivas i vår förening.
1. Elektroniska taggar samt nycklar till föreningens utrymmen.
Vid ett välkomst/introduktionsmöte så kommer en representant för BRF Ripan att låta er kvittera ut taggar och nycklar till gemensamma utrymmen. 4 taggar per lägenhet ingår, fler kan köpas till för 500 kr/st. Testa att alla taggar fungerar när du tagit emot dem.
- De elektroniska taggarna används till ytterportar, tvättstuga och gästrum. Du behöver även tagg för att kunna ta hissen till källarplanen (det finns en taggläsare i hissen som används innan man trycker på hissknapparna för källarplanen).
- Nycklar till gemensamma utrymmen används till cykelrumdörrar och till förrådskorridorer samt hänglåset på sopcontainern. Cykelrummet i Ripstigen 1 kan du öppna med dörröppnarknappen dag/kvällstid men du behöver nyckel nattetid.
Det går inte att komma in i huset med portkod, endast med taggarna. Dagtid öppnas porten automatiskt (nattetid måste man dra upp den själv). Den knappsats som finns vid huvudentréerna är endast avsedd för ”Blåljus i samverkan” – blåljuspersonal har en egen kod för tillträde.
2. Porttelefon
Besökare kan ringa upp förutbestämda nummer genom att slå ditt lägenhetsnummer på porttelefonen, du kan då öppna genom att trycka * på telefonen. Upp till tre telefonnummer kan kopplas till ditt lägenhetsnummer genom att mejla info@brfripan.se. Observera att porttelefonen har en egen knappsats för uppringning, det finns en separat knappsats utanför porten som endast är avsedd för blåljuspersonal
3. Nycklar/ ev. koder till lägenhetsdörren.
Dessa får du av lägenhetssäljaren. BRF Ripan hanterar inte nycklarna till lägenhetsdörrarna.
4. Förråd, märkta med lägenhetsnummer.
Se till att dina 2 förråd är låsta från tillträdesdagen, det har förekommit att olåsta förråd har tagits i besittning av andra lägenhetsägare, det kan vara en långdragen procedur att få tömma ett förråd (enligt lagstiftning)
5. Kö till parkeringsplats.
Du ställer dig i kö genom att kontakta vår ekonomiska förvaltare HSB, kontakta dessutom BRF Ripan på info@brfripan.se. Du kan ställa dig i kö hos HSB från tillträdesdagen. Specificera om du vill ha en plats med/utan motorvärmaruttag eller en laddplats för elbil. Det är inte tillåtet att ladda en elbil från ett motorvärmaruttag. Observera att för att få en P-plats så måste du stå som ägare på en bil som får användas i Sverige eller ha tjänstebil. Det är ej tillåtet med andrahandsuthyrning av din P-plats. Andrahandshyresgäster kan ej hyra P-plats.
6. Renoveringsansökan.
Renoveringsansökan måste lämnas in till styrelsen minst en månad innan renoveringen startas, se avsnitt ”Renovering” på hemsidan för mer detaljer.
Viktigt att köksventilationen ej är direkt kopplad och att borrning inte sker i balkongplattorna.
Störande ljud endast må-fr 8-19, lör. 9-17, söndagar tyst.
7. Vid transport av tyngre gods ska hissen skyddas med ett golvskydd som finns utanför hissen plan -1.
8. Info till grannar om störningar lämnas till info@brfripan.se för att skickas ut via mejl, inte tillåtet med lappar i hiss eller på väggarna.
9. Vid bl.a. våtrumskontroll och obligatorisk ventilationskontroll måste lägenheten ges tillträde.
10. Bokning av tvättstuga, gästrum och Ripsalen, du kan nå elmätar- och bokningssystemet på följande olika sätt:
- Blippa den nya taggen på namntavlan i porten.
- Hämta appen ”QT kund”
- Logga in på webben på https://2545.qtkund.se
Om du loggar in via app, ange anläggnings-ID 2545, användarnamn är ditt lägenhetsnummer, du får lösenord när du hämtade ut dina taggar. Behöver du ett nytt kontakta info@brfripan.se
11. Fastighetsförvaltare och teknisk förvaltare Delagott.
Företaget nås via www.delagott.se, eller ringa in till felanmälan 08-55110500
eller mejla till kundtjanst@delagott.se.
Ekonomisk förvaltare HSB, service.stockholm@hsb.se telefon 010-442 11 00
Checklista och information för dig som flyttar ut
Vi i BRF Ripan hoppas att du trivts i vår förening. En kort checklista:
1. Elektroniska taggar samt nycklar till föreningens utrymmen.
Dessa lämnar du till BRF enligt ök. Kom överens om detta genom att skicka ett mejl till info@brfripan.se för vidare instruktioner. Observera att du inte ska lämna taggar/nycklar till gemensamma utrymmen direkt till lägenhetsköparen. Borttappade taggar/nycklar debiteras 500 kr/st.
2. Nycklar till lägenhetsdörren.
Dessa lämnar du till lägenhetsköparen direkt. BRF hanterar inte nycklar till lägenhetsdörrarna.
3. Förråd
Förrådet ska vara tömt vid avflyttning. Se till att förrådet är låst fram till avflyttningsdagen.
4. Bredbandsdelare.
Om du har en bredbandsdelare så är det bra om du lämnar den till köparen. Den har begränsad användning för andra ändamål. Bredbandsdelaren är din egendom så du bestämmer själv hur du disponerar den.
5. Vid deklarationen för inkomståret då lägenheten säljs, så kan ev. avdrag göras för kapitaltillskott till BRF under den tid du har ägt lägenheten (ev. kapitaltillskott har varit olika genom åren så det är inte säkert att det är aktuellt under din tid som ägare). HSB ska normalt skicka en kontrolluppgift kring kapitaltillskottet inför deklarationen. Kontrollera gärna att du får kontrolluppgiften och lägg in ev. kapitaltillskott i deklarationen för att få avdrag. Vår ekonomiska förvaltare HSB kan svara på ev. frågor om kapitaltillskott.
Sidan uppdaterades senast: 2025-10-23